Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa

Korkeakouluopiskelijoiden joukko on hyvin laaja ja monimuotoinen, joten myös tuen tarpeiden vaihtelu on runsasta. Tietoisuus yleisimmistä toimimisesteistä ja toiminnallisista haasteista auttaa suunnittelemaan opetusta siten, että se huomioi laajan joukon erilaisia oppijoita. Kun opetus järjestetään kaikkia huomioivasti jo alun perin, ei laajoja erikoisjärjestelyjä ja muutoksia tarvita.

Hyvä tapa on kysyä opiskelijalta itseltänsä suoraan, millaisia tuen tarpeita ja toiveita oppimisen tukemiseen hänellä olisi. Tämä on hyvä tehdä yksityisesti. Monet fyysisistä vammoista tai liikkumis- ja oppimisvaikeuksista kärsivät suosivatkin verkko-osallistumista lähiopetuksen sijaan, jotta huomio ei kiinnittyisi heidän fyysisiin ominaisuuksiinsa tai heidän olisi helpompi keskittyä. Älä siis kiinnitä opetuksen aikana liikaa huomioita yksittäisiin opiskelijoihin, vaan kohtele kaikkia samalla tapaa.

Lue teksti kokonaisuudessaan Hämeen ammattikorkeakoulun sivustolla